Η Λογοτεχνία Αλλιώς 2022 - 1ος κύκλος συζητήσεων…

10 χρόνια Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας, 2012 - 2022

Ας θυμηθούμε τα προηγούμενα Συνέδρια!

Η Λογοτεχνία Αλλιώς 2022

Πρώτος κύκλος συζητήσεων…

«Απ’ τες εννιά» το πρωί όπως θα έλεγε και ο Κ.Π. Καβάφης ξεκίνησε διαδικτυακά η 2η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας «Η λογοτεχνία αλλιώς», η οποία συνδιοργανώνεται από τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη και το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης στις 7 και 8 Απριλίου υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Μαθητές, καθηγητές της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγγραφείς, κριτικοί και δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν σκέψεις, ερωτήσεις και προβληματισμούς σχετικά με τη λογοτεχνία… σε καιρούς κρίσης.

Στην πρώτη συζήτηση «Η λογοτεχνία σε καιρούς κρίσης» με ειδικό σύμβουλο και συντονιστή τον κ. Μάνο Κοντολέων (Συγγραφέας, Κριτικός) οι σύνεδροι εστίασαν στον ιδιαίτερο ρόλο της λογοτεχνίας σε περιόδους κρίσης, όπως η οικονομική κρίση ή αυτή της πανδημίας που άφησαν και συνεχίζουν να αφήνουν έντονο το αποτύπωμά τους στη ζωή των ανθρώπων, στην καθημερινότητά τους. Ο μαθητής Κωνσταντίνος Κόλλιας ανέφερε ότι η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων τον βοήθησε να διαχειριστεί τα αρνητικά συναισθήματα που βίωνε το τελευταίο διάστημα λόγω της πανδημίας κι έτσι αυτά βρήκαν διέξοδο και απελευθερώθηκαν. Από την πλευρά του ο κ. Ισίδωρος Ζουργός (Συγγραφέας) τόνισε ότι η εργατικότητα και ιδιαίτερα αυτή της συγγραφής αποτέλεσε για τον ίδιο διέξοδο στη δύσκολη καθημερινότητα, ενώ η κ. Κατερίνα Ζαμαρία (Εκπαιδευτικός, Κριτικός) σχολίασε ότι η λογοτεχνία είναι παραμυθία, ένα παράθυρο στον κόσμο που μπορεί να οδηγήσει σ’ έναν νέο φωτεινό κόσμο. Μία φυγή από τη δύσκολη πολλές φορές πραγματικότητα σε μία νέα πιο ενδιαφέρουσα πραγματικότητα, όπως δήλωσε ο κ. Κώστας Κατσουλάρης (Συγγραφέας, Διευθυντής του BookPress).

Στον δεύτερο κύκλο συζήτησης με τίτλο «Η πανδημία αλλιώς: γραφή ιαματική» με ειδικό σύμβουλο και συντονίστρια την κ. Άντα Κατσίκη - Γκίβαλου (Ομότιμη Καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ) έγινε λόγος για τον θεραπευτικό ρόλο της γραφής τόσο για τον ίδιο τον συγγραφέα όσο και για τον αναγνώστη. Η κ. Ελένη Πριοβόλου, συγγραφέας του μυθιστορήματος «Φως σε μαύρο ουρανό» ανέφερε ότι το μυθιστόρημά της αυτό αποτέλεσε τη δική της ιαματική γραφή για την περίοδο της οικονομικής κρίσης που την οδήγησε να δημιουργήσει έναν δεκαεξάχρονο ήρωα, τον Ντίνο, που καλείται να αντιμετωπίσει έναν εχθρικό κόσμο. Από την πλευρά της η κ. Φωτεινή Τσαλίκογλου (Ομότιμη Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο), συγγραφέας του βιβλίου «Ο Αζόρ και ο κύριος των εννιά», παραδέχτηκε ότι οι αγωνίες του Αζόρ, ενός σκύλου που «γεννήθηκε» μέσα στην πανδημία, ήταν το πρόσχημα για προϋπάρχουσες αγωνίες, όπως της ίδιας της ύπαρξής μας. Ο Αζόρ είναι η φωνή της μοναξιάς σε μια εποχή ανηδονίας. Μία φωνή που μας μυεί στην πολλαπλότητα και με την οποία πρωτίστως συμπάσχει ο ίδιος ο δημιουργός, ο συγγραφέας.

Σ’ ένα ευχάριστο «διάλειμμα» που ακολούθησε όλοι οι συμμετέχοντες της Μαθητικής Συνάντησης είχαν την ευκαιρία και τη χαρά να ακούσουν και να απολαύσουν αποσπάσματα από λογοτεχνικά κείμενα από τους ηθοποιούς Στέλιο Μάινα και Δημήτρη Πιατά.

Στη συνέχεια, στην τρίτη συνάντηση - συζήτηση με τίτλο «Άσπρο - μαύρο: η εποχή των αντιθέσεων» με ειδική σύμβουλο την κ. Ασπασία Χασιώτη (Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη) και συντονιστή τον κ. Γιάννη Μπασκόζο (Δημοσιογράφος, Συγγραφέας) έγινε λόγος για τις αντιθέσεις που ταλανίζουν την εποχή μας. Η μαθήτρια Νεκταρία Γκόφα ανέφερε ότι δεν υπάρχει μόνο άσπρο και μαύρο αλλά ότι ο κόσμος μας είναι πλουραλιστικός, μία παλέτα με πολλά χρώματα και οι άνθρωποι οφείλουν να αποδεχτούν όλη αυτή τη διαφορετικότητα. Μάλιστα, δεν δίστασε να επισημάνει τον προβληματισμό της πώς η λογοτεχνία που από μόνη της εκπροσωπεί το φως στη σχολική τάξη και κυρίως μέσα από τις εξετάσεις χάνει τη φωτεινότητά της και γίνεται κάτι σκοτεινό και μη ελκυστικό. Παράλληλα, ο κ. Νίκος Δαβέττας (Συγγραφέας) διατύπωσε την άποψη ότι η λογοτεχνία αποτελεί το καλύτερο πεδίο να αμβλυνθούν οι διαφορές, να τις κατανοήσουμε και να τις συναισθανθούμε. Να πάρουμε τη θέση του άλλου και να νιώσουμε τα αισθήματά του, ενώ η ποίηση είναι σε θέση να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που καλείται να απαντήσει ο καθένας μας.

Η πρώτη ημέρα ολοκληρώθηκε με τη συζήτηση υπό τον τίτλο «Έρωτας σε δύσκολους καιρούς» με ειδικό σύμβουλο τον Γιάννη Πάσχο (Συγγραφέας) και συντονιστή τον Μανώλη Πιμπλή (Δημοσιογράφος). Οι μαθητές, χρησιμοποιώντας στίχους αγαπημένων Ελλήνων και ξένων ποιητών τόλμησαν να μιλήσουν για τη δημιουργική και ανατρεπτική δύναμη του έρωτα που μεταμορφώνει τον καθένα. Παράλληλα, όμως, αναφέρθηκαν και στη φθορά των σχέσεων και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν γενικότερα οι άνθρωποι την περίοδο της πανδημίας, κατά την οποία η επικοινωνία συνάντησε πολλά εμπόδια. Από την πλευρά του ο κ. Θωμάς Κοροβίνης (Συγγραφέας) δεν δίστασε να παρακινήσει τους νέους μαθητές να αποκτήσουν εμπειρίες και να ερωτευθούν, αναφέροντας ότι δεν πρέπει τίποτε να εμποδίζει τον καθένα και σε καμία εποχή να συναντηθεί με τον έρωτα, γιατί πολλοί άνθρωποι ερωτεύτηκαν κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες.

Και η ώρα πήγε 7… και έπεται συνέχεια αύριο…