Συμμετοχή μαθητή στη (διαδικτυακή) ΚΕ΄ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων

Ο μαθητής Δ. Καραβασίλης (Α΄ Λυκείου), στο πλαίσιο του προγράμματος «Βουλή των Εφήβων - Βήματα Δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή», εκπροσώπησε το σχολείο μας ως τακτικό μέλος στις εργασίες της ΚΕ΄ Συνόδου

Συμμετοχή μαθητή στη (διαδικτυακή) ΚΕ΄ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων

Ο μαθητής Δ. Καραβασίλης (Α΄ Λυκείου), στο πλαίσιο του προγράμματος «Βουλή των Εφήβων – Βήματα Δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή», εκπροσώπησε το σχολείο μας ως τακτικό μέλος στις εργασίες της ΚΕ΄ Συνόδου, που πραγματοποιήθηκε εξ αποστάσεως από την Τετάρτη, 14 Ιουλίου έως και την Παρασκευή, 16 Ιουλίου 2021.

Ο μαθητής αναδείχθηκε πρώτος στην ψηφοφορία και επελέγη από την Ομάδα Συμμετοχικής Δράσης, στην οποία συμμετείχαν και εργάστηκαν είκοσι συνολικά μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ Λυκείου καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Το πρόγραμμα στο οποίο συμμετείχε ο μαθητής είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και αποσκοπεί στην καλλιέργεια της ιδιότητας του ενεργού πολίτη στην πράξη και στην ομαδοσυνεργατική, βιωματική, ερευνητική και ολιστική προσέγγιση.

Ο ίδιος ο μαθητής μάς περιγράφει την εμπειρία του από αυτή τη συμμετοχή:

«Η Βουλή των Εφήβων είναι μοναδική και πρωτόγνωρη εμπειρία», «συμμετέχοντας στη Βουλή των Εφήβων θα κερδίσεις σημαντικά εφόδια για τη μετέπειτα πορεία σου» ήταν τα λόγια που συχνά άκουγα από τα χείλη μεγαλύτερων συμμαθητών μου για το πρόγραμμα «Βουλή των Εφήβων», όταν ακόμα το Βήμα – έστω διαδικτυακό – του μεγάλου νεοκλασικού κτιρίου στην κορυφή της Πλατείας Συντάγματος φάνταζε άπιαστο όνειρο. Λόγια που έμοιαζαν υπερβολικά, ίσως παράξενα και ασυνήθιστα.

Και όμως! Η συμμετοχή μου στην ΚΕ΄ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων τα απέδειξε μάλλον μετριοπαθή. Η αίσθηση της συμμετοχικότητας, η εποικοδομητική συνεργασία και η σφυρηλάτηση μιας ολοκληρωμένης εικόνας για τους μακρινούς -και συχνά παρεξηγημένους- κοινοβουλευτικούς θεσμούς αποτέλεσε μια συναρπαστική εμπειρία, που μετουσίωσε το απόσταγμά της σε σημαντικό κεφάλαιο, αξιοποιήσιμο σε μαθητικό και ανθρώπινο επίπεδο.

Εντούτοις, τα μοναδικά οφέλη που αποκομίζει ένας Έφηβος Βουλευτής δεν περιορίζονται μόνο μέσα στις τρεις ημέρες της συνόδου. Ξεκινούν από τις Ομάδες Συμμετοχικής Δράσης, όπου μαθητές και μαθήτριες κάθε σχολείου ερευνούν, διαπραγματεύονται και εξετάζουν το θέμα που θα συζητηθεί στη σύνοδο, καταθέτοντας τις προτάσεις και τις εμπειρίες τους.

Στη δική μου περίπτωση η φάση αυτή ήταν η πεμπτουσία της συμμετοχής μου, καθώς το θέμα μας, «Περιβάλλον και άνθρωποι που μετακινούνται», ευρύ και ενδιαφέρον, όπως είναι, δημιούργησε πλήθος συζητήσεων, ανταλλαγής απόψεων και πολύπλευρης έρευνας, που κατέληξε σε αξιόλογα συμπεράσματα. Τα συμπεράσματα αυτά με συνόδευσαν στην ΚΕ΄ Σύνοδο και οικοδόμησαν το πνεύμα και τον τόνο της διαδικτυακής μου παρουσίας, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά της Ελληνικής Δημοκρατίας, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τότε, από τις 14 έως τις 16 Ιουλίου, το όνειρο έγινε πραγματικότητα πίσω από την οθόνη ενός υπολογιστή.

Η πρώτη μέρα σφραγίστηκε από μια γενικότερη συζήτηση αναφορικά με το θέμα «Περιβάλλον και άνθρωποι που μετακινούνται», στην οποία οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις μας βρήκαν εύφορο έδαφος, για να βγουν στην επιφάνεια και να συζητηθούν διεξοδικότερα, με άξονα πάντα την κοινή μας βούληση για την εξαγωγή ενός χρήσιμου και λειτουργικού πορίσματος. Στο περιθώριο της πρώτης αυτής συνεδρίασης, οι Έφηβοι Βουλευτές της επιτροπής αναπτύξαμε έναν αυτόνομο διάλογο αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο οποίος συνεχίστηκε ακόμα και μετά τη σύνοδο και μετέτρεψε το σοβαρό κλίμα μιας κοινοβουλευτικής επιτροπής σε κλίμα δεμένης και συνεκτικής παρέας.

Η δεύτερη μέρα υπήρξε η πιο ξεχωριστή! Ξεκινώντας τον διάλογο με την εξειδικευμένη εκπρόσωπο της Ύπατης Αρμοστείας για τους πρόσφυγες, οδηγηθήκαμε στην κωδικοποίηση και συστηματοποίηση των προτάσεών μας. Στη συνέχεια, οι Έφηβοι Βουλευτές και μαθητές Λυκείου, μετά από μια σύντομη συνεδρίαση της επιτροπής, συναντηθήκαμε με την κ. Μαρία Αμπατζίδη, βουλευτή του Μέρα25, ώστε να συνδιαμορφώσουμε την εισήγηση της επιτροπής μας και να γνωρίσουμε βιωματικά την κοινοβουλευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα, ο διάλογος που αναπτύχθηκε ανέδειξε εναργέστατα ότι 30 περίπου ξεχωριστοί άνθρωποι με διαφορετικές προσλαμβάνουσες και ιδεολογικές ή πολιτικές προοπτικές μπορούν με καλή θέληση και πίστη να καταλήξουν σε σημαντικές συγκλίσεις και να συμφωνήσουν σε θεμελιώδη ζητήματα, χωρίς να καταπατήσουν τις ιδέες και τις αντιλήψεις τους.

Τέλος, η μέρα κατέληξε με τη συγκρότηση των δύο ερωτήσεων προς τον Πρόεδρο της Βουλής και των προτάσεων που θα αποτελούσαν το πόρισμά μας. Η συγκίνηση που με κατέκλυσε, όταν επιλέχθηκαν οι δυο ερωτήσεις που είχα υποβάλει και συμπεριλήφθηκε το σύνολο των προτάσεών μου στην εισήγηση της επιτροπής ήταν απερίγραπτη, ακόμα και αν η κλήρωση επέλεξε 3 άλλους ικανότατους συναδέλφους, για να τις εκφωνήσουν.

Την τελευταία μέρα, την Παρασκευή 16 Ιουλίου, η συγκίνηση αυτή κορυφώθηκε. Το πρωί η συνεδρίαση της επιτροπής εστίασε στο σημαντικό έργο που παράγαμε και κατέληξε σε έναν αξέχαστο αποχαιρετισμό. Λίγες ώρες μετά θα ξεκινούσε η συνεδρίαση της ολομέλειας υπό τον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Τασούλα. Στην πανηγυρική αυτή συνεδρίαση δόθηκε ο λόγος σε μας, τους μαθητές, που – μέσω των εκπροσώπων μας – καταθέσαμε τις προτάσεις και τις ερωτήσεις μας.

Το ταξίδι στη Βουλή των Εφήβων είχε τελευταίο προορισμό μια εξαιρετική συναυλία από το Μουσικό Λύκειο Αλίμου, όπου ο διαδικτυακός χαρακτήρας της ΚΕ΄ Συνόδου ελάχιστα επηρέασε τη συγκίνηση και τη χαρά που αισθανθήκαμε όλοι εκείνο το απόγευμα.

Αρκετές μέρες μετά τη σύνοδο, τα συναισθήματα αυτά παραμένουν αναλλοίωτα. Η Βουλή των Εφήβων, που έδωσε φωνή σε εμάς τους νεότερους, θα παραμείνει πάντα στη μνήμη μου ως μια κορυφαία στιγμή της πολιτικής μου ιδιότητας και ως πρότυπο για τη λειτουργία του πολιτικού κόσμου σε μια δημοκρατική πολιτεία. Κάθε μαθητής, λοιπόν, που διαθέτει πολιτική σκέψη και ενδιαφέρον για τα κοινά, αξίζει να δοκιμάσει το πρόγραμμα «Βουλή των Εφήβων» κάνοντας στην άκρη τη σχολική του τσάντα για μερικές μέρες και μπαίνοντας στον ρόλο ενός Έφηβου Βουλευτή.

Από το 1998 μέχρι σήμερα έχουν συμμετάσχει στη Βουλή των Εφήβων 28 μαθητές των Εκπαιδευτηρίων (και 4 αναπληρωματικοί).

Μετάβαση στο περιεχόμενο