Ευάγγελος Μαντουλίδης -
Ο Ιδρυτής

Βιογραφικό Ευάγγελου Μαντουλίδη

Ο αείμνηστος καθηγητής και συγγραφέας Ευάγγελος Μαντουλίδης, εμπνευστής και ιδρυτής των Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, ενός σχολείου διεθνώς καταξιωμένου για το επίπεδο των σπουδών που παρέχει αλλά και για την παιδαγωγική, πολιτιστική και αθλητική του παράδοση, αφιέρωσε όλη τη ζωή του στην Παιδεία.

Γιος του Δημήτριου και της Παρασκευής Μαντουλίδη, γεννήθηκε στις 10 Αυγούστου του 1938 στα Αλώνια Πιερίας και ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές στο Πέμπτο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια φοίτησε στο τμήμα Κλασικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Εργάστηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση και συγκεκριμένα για ένα χρόνο στα ιδιωτικά σχολεία Λαγκαδικίων «Δέλλιου» και επί σειρά ετών στο «Κολλέγιο Ανατόλια». Παράλληλα ίδρυσε τα φροντιστήρια «Παιδεία» και «Θεωρητικό».

Το 1978, βαθιά επηρεασμένος ακόμα από κορυφαίους πνευματικούς ανθρώπους και στοχαστές που είχε ως καθηγητές στη Φιλοσοφική σχολή, ιδρύει το Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο «Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη», υπηρετώντας το όραμά του για μια εκπαιδευτική κυψέλη στηριγμένη στη νεοελληνική παιδεία, την ευρωπαϊκή διάσταση και την οικουμενική προοπτική.

Το 1991 το σχολείο μεγαλώνει, καθώς ο Ευάγγελος Μαντουλίδης, αναζητώντας νέους ορίζοντες, ιδρύει το Γυμνάσιο - Λύκειο των Εκπαιδευτηρίων, ενώ το 2002 σηματοδοτείται από την ίδρυση του 2ου Νηπιαγωγείου - Δημοτικού και του 2ου Γυμνασίου - Λυκείου. Από το 2007 λειτουργεί και η μικρότερη βαθμίδα των Εκπαιδευτηρίων, ο Παιδικός Σταθμός.

Άνθρωπος λιτός και απέριττος στη ζωή, αλλά ακάματος και απαιτητικός στη σχολική πράξη, στην οργάνωση και διοίκηση των Εκπαιδευτηρίων και στη συγγραφή σημαντικών εκπαιδευτικών συγγραμμάτων, ο Ευάγγελος Μαντουλίδης μεταλαμπάδευσε σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς το όραμά του για μια σύγχρονη, ανθρωποκεντρική αλλά και υψηλών απαιτήσεων εκπαίδευση σε μια διαδρομή σχεδόν μισού αιώνα.

Απεβίωσε απρόσμενα τον Απρίλιο του 2007.

Άφησε πλούσιο συγγραφικό έργο και μια μεγάλη πνευματική κληρονομιά.

Εργογραφία:
[1] Ετυμολογικό Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής (θεωρία - λεξικό)
[2] Ιδιότυπο Λεξικό Ανωμάλων Ρημάτων με πλήρεις γραμματικούς κανόνες
[3] Αρχαία Ελληνική Γραμματολογία
[4] Θεματογραφικαί ασκήσεις Λατινικών
[5] Γραμματικές παρατηρήσεις Λατινικών
[6] Στοιχεία Λατινικού Συντακτικού και Λατινικά Θέματα εκ του De bello gallico - De Bello Civilis του G. - I. Caesaris
[7] Γ. - Ι. Καίσαρα, De bello gallico, Λέξεις κατά παράγραφο
[8] Λατινικόν Συντακτικόν και 92 θέματα (2 τόμοι), σε συνεργασία με τον Α. Καριπίδη
[9] Κορνηλίου Νέπωτος Βίοι: Κείμενο - μετάφρασις, λέξεις, γραμματικά - συντακτικά σχόλια, σε συνεργασία με τους Ε. Μεσδανίτη και Χ. Μουρατίδη
[10] Λατινική Θεματογραφία, τεύχος Α’, σε συνεργασία με τους Σ. Καραγιάννη και Α. Κρεμέτη
[11] Θεματογραφία Αρχαίων Ελληνικών, σε συνεργασία με τον Ε. Μεσδανίτη.

Μετά από 25 χρόνια δεν είμαι ακόμη σίγουρος αν το «κάθε εμπόδιο σε καλό» επιβεβαιώνεται ή όχι στην περίπτωσή μου. Και αυτό γιατί, όταν αναγκάστηκα να φύγω από ένα ιδιωτικό σχολείο, όπου εργαζόμουν επί 12 χρόνια, δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα έμπλεκα με την επιχείρηση «σχολείο» και με όλα τα συνεπακόλουθά της.

Ίσως τα Εκπαιδευτήρια να πέτυχαν να αποτελούν σήμερα μια σύγχρονη και δυναμική κοινότητα παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού, αναγνωρισμένη σε όλη την Ελλάδα.

Απ’ ό,τι φαίνεται η φήμη τους ξεπέρασε μάλλον τα ελληνικά κι ευρωπαϊκά σύνορα, αφού μαθητές μας σπουδάζουν με υποτροφία στα καλύτερα Πανεπιστήμια της Αμερικής: Harvard, Princeton, Yale, Stanford, Caltech, MIT, Duke, Dartmouth, Cornell, Carnegie Mellon, και της Μ. Βρετανίας: Cambridge, Oxford, Imperial κ.ά., ενώ κάποιοι άλλοι πήραν μέρος σε Ολυμπιάδες Πληροφορικής και Φυσικής, όπου απέσπασαν σε παγκόσμιο πια επίπεδο υψηλές διακρίσεις.

Μπορεί οι συνεχείς πρωτιές σε ΑΕΙ, σε τοπικούς και πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς, όπως έντεχνου αγγλικού ρητορικού λόγου, μαθηματικής εταιρείας, χημείας, πληροφορικής, αρχαίων ελληνικών, ρητορικών λόγων, ορχήστρας, θεάτρου κτλ. να τα καταξιώνουν στη συνείδηση των υγιώς σκεπτόμενων ανθρώπων της Ελληνικής Επικράτειας. Πιθανόν τα παραπάνω να ολοκληρώθηκαν με τον αθλητισμό, όπου έχουμε κατακτήσει μέχρι τώρα ένα παγκόσμιο και δύο πανελλήνια πρωταθλήματα μπάσκετ Λυκείων.

Άραγε αξίζει τον κόπο να θυσιάσει κανείς τη δική του ζωή και της οικογένειάς του, για να παράσχει κάποιο επίπεδο σπουδών; Όπως καταλαβαίνετε, η απάντηση με ένα ναι ή ένα όχι είναι δύσκολη. Ναι, σίγουρα αξίζει να αγωνίζεται κανείς, όταν:

  • Κάνει κάτι που τον γεμίζει.
  • Πιστεύει πως, παράλληλα με τις γνώσεις, διαπλάθει και χαρακτήρες, εμφυσώντας τα ελληνοχριστιανικά ιδεώδη σε νεανικές ψυχές.
  • Συνδυάζει παράδοση και πρόοδο, δύο έννοιες πολύ συνεκτικές για την ύπαρξη οποιουδήποτε λαού.
  • Πραγματοποιεί, κατά το δυνατόν καλύτερα, το «νους υγιής εν σώματι υγιεί».

Και όλα αυτά, εγώ τουλάχιστον δεν θα τα πετύχαινα, αν δεν πλαισιωνόμουν από ένα θαυμάσιο εκπαιδευτικό, εργατοτεχνικό και διοικητικό προσωπικό, καθώς και από την οικογένειά μου που με αυταπάρνηση, εδώ και πολλά χρόνια, στέκεται δίπλα μου, βοηθώντας με τα μέγιστα, με διορατικότητα και πρωτοπόρες ιδέες, γνωρίσματα απαραίτητα για την ευόδωση των υψηλών στόχων ενός σχολείου, όπως θέλουμε όχι μόνο να θεωρούμαστε, αλλά και να είμαστε κι εμείς, δηλαδή τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη.

Ευάγγελος Μαντουλίδης,
Ιδρυτής των Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη,
Καθηγητής Φιλόλογος

Το κείμενο του Ευάγγελου Μαντουλίδη γράφτηκε με αφορμή την επέτειο των 25 χρόνων.

Βιογραφικό Ευάγγελου Μαντουλίδη