Ο ανθρώπινος νους είναι μυστηριώδης. Τα πράγματα που θεωρούμε ότι είναι τα πιο ασήμαντα είναι συχνά αυτά που παίρνουμε πιο σοβαρά. Όταν ήμουν σύμβουλος σε κατασκήνωση, κανένα από τα παιδιά μου δεν νοιαζόταν για το καθάρισμα του χώρου μας στο τέλος της ημέρας, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές μου να τονίσω τη σημασία διατήρησης ενός οργανωμένου χώρου. Ωστόσο, μόλις το αποκάλεσα «παιχνίδι», έναν διαγωνισμό στον οποίο όποιο παιδί μάζευε τα περισσότερα σκουπίδια «κέρδιζε», τα πρωτάκια καθάριζαν τον χώρο σαν να κρίνονταν από αυτό η ζωή τους. Δεν υπήρχε κάποιο άλλο βραβείο πέρα από τα πολλά συγκεντρωμένα σκουπίδια, και συνήθως δεν διάλεγα κάποιο παιδί ως νικητή/ρια, αλλά δεν είχε σημασία. Ο χώρος μας παρέμεινε πεντακάθαρος όλο το καλοκαίρι.

Οι σχεδιαστές παιχνιδιών έχουν εκμεταλλευτεί εδώ και καιρό αυτό το γεγονός, κερδίζοντας δισεκατομμύρια δολάρια. Οι άντρες και οι γυναίκες που δημιουργούν τους εικονικούς κόσμους που απορροφούν ώρες, μέρες, και εβδομάδες από τη ζωή παιδιών και ενηλίκων αξίζουν να κατατάσσονται στην κατηγορία των σπουδαιότερων ψυχολόγων μας. Μπορεί να είστε πολύ απασχολημένοι για να κανονίσετε ένα ραντεβού με την κοπέλα σας, αλλά θα κάνετε τα πάντα για να «ξεκλέψετε» λίγες ώρες και να παίξετε «Warcraft».

Το κίνητρο έχει να κάνει με την αντίληψη. Κάτι μαγικό συμβαίνει όταν πιστεύουμε ότι κάνουμε κάτι οικειοθελώς, για «πλάκα», κι όχι λόγω εξαναγκασμού. Αφοσιωνόμαστε, και έχουμε περιέργεια, και αυτοπεποίθηση.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν παράδειγμα από τον κόσμο των παιχνιδιών — απονέμοντας πόντους στην τάξη, για παράδειγμα — για να βοηθήσουν τους μαθητές και μαθήτριές τους να αισθάνονται λιγότερη πίεση και, παραδόξως, να αποδίδουν καλύτερα. Ορισμένα πανεπιστήμια έχουν ήδη κάνει πράξη αυτήν την ιδέα εισάγοντας ένα είδος Δεύτερης Ζωής για το Πανεπιστήμιο. Αν και οι φοιτητές/ριες στην «πραγματική ζωή» μπορεί να μην ενδιαφέρονται για τη γεωμετρία, για κάποιον παράξενο λόγο θα «ιδρώσουν» για να εξασφαλίσουν ότι η διαδικτυακή τους περσόνα θα τα καταφέρει στο μάθημα και θα αποκτήσει την εικονική ιδιότητα του Μάγου της Γεωμετρίας.

Στα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη,  πάντοτε αναζητούμε τρόπους για να μετατρέψουμε τη μάθηση από κάτι που πρέπει να κάνετε σε κάτι που θέλετε να κάνετε. Στα προγράμματα προετοιμασίας εξετάσεών μας, έχουμε δημιουργήσει μια διαδραστική διαδικτυακή κοινότητα διδασκαλίας για την ενίσχυση του αισθήματος της ομαδικής εργασίας που αποτελεί ένα τόσο αναπόσπαστο μέρος των καλύτερων παιχνιδιών. Οι άνθρωποι που έχουν πετύχει την εκδοχή της επιτυχίας τους – οι καλύτεροι μαθητές και μαθήτριες, επιχειρηματίες, δικηγόροι, ή επιστήμονες – είναι συχνά αυτοί που αντιμετωπίζουν την εργασία τους ως παιχνίδι, των οποίων η μόνη πραγματική ανταμοιβή στο τέλος της ημέρας είναι η βασική ευχαρίστηση της εκτέλεσης μιας δραστηριότητας σε υψηλό επίπεδο.

Το συμπέρασμα για τους μαθητές και μαθήτριες μας είναι το εξής: χαλαρώστε, διασκεδάστε, και μην ξεχνάτε ποτέ ότι η εκπαίδευση είναι μια μορφή αναψυχής. Το διακύβευμα μπορεί να είναι υψηλό, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη δυνατότητα ευχαρίστησης. Οι δυνάμεις της δημιουργικότητας και συγκράτησης στοιχείων κορυφώνονται, όταν κάνετε κάτι που αγαπάτε, και θα εκπλαγείτε από την ικανότητά σας μόλις αρχίσετε να περνάτε καλά. Εξάλλου, σε σύγκριση με τα περισσότερα παιχνίδια, η εκπαίδευση είναι σχετικά εύκολη. Ο μόνος τρόπος, για να χάσει κανείς, είναι να τα παρατήσει.

Μετάβαση στο περιεχόμενο