H τεχνολογία μεταμορφώνει την τέχνη της διδασκαλίας. Βοηθάει τους εκπαιδευτικούς να εστιάσουν σε αυτό που μετράει περισσότερο, δηλαδή στην παράδοση της ύλης. Η τεχνολογία δεν στοχεύει στην αντικατάσταση των εκπαιδευτικών αλλά λειτουργεί ως συμπληρωματικό εργαλείο γι’ αυτούς.
Είναι γεγονός ότι η τεχνολογία ελαττώνει το διοικητικό φόρτο δίνoντας στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να σχεδιάσουν πιο αποτελεσματικά πλάνα δραστηριοτήτων και να καθοδηγούν τους μαθητές με εξατομικευμένα πλάνα μαθήματος. Πιο συγκεκριμένα, η μηχανική μάθηση μπορεί να αξιοποιήσει τη δύναμη της εξαγωγής δεδομένων, παρέχοντας κατ’ αυτό τον τρόπο στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να επεξεργάζονται μεγάλο όγκο δεδομένων γρήγορα και αποτελεσματικά.
Οι εκπαιδευτικοί δεν θα βασίζονται πλέον στο ένστικτο και την εμπειρία τους. Θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν με στατιστικά δεδομένα τι λειτουργεί αποτελεσματικά στην τάξη και τι όχι. Ας δούμε λοιπόν όλα τα οφέλη, ένα προς ένα:
Μείωση Διοικητικού Φορτίου
Εργαλεία τα οποία επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν στοιχεία, όπως είναι για παράδειγμα οι βαθμοί και οι απουσίες, υφίστανται εδώ και πολλά χρόνια. Προσφάτως, έχουμε στη διάθεσή μας ορισμένα νέα εργαλεία τα οποία επαινούν συμπεριφορές. Δεν θα ήταν τέλειο να έχουμε έναν εύχρηστο και εξελιγμένο πίνακα αναφοράς, ο οποίος θα μας πληροφορεί για την μαθησιακή διαδικασία;
Φανταστείτε επίσης να έχουμε τη δυνατότητα να γνωρίζουμε τι ξέρει κάθε μαθητής ακόμα και σε εννοιολογικό επίπεδο. Αντί να σπαταλάνε χρόνο για τη βαθμολογία και την οργάνωση του υλικού, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να αφιερώσουν χρόνο στην ανάλυση δεδομένων και στον προσδιορισμό των τρόπων δράσης που θα ακολουθήσουν οι μαθητές τους. Χρησιμοποιώντας πίνακες εργαλείων, οι εκπαιδευτικοί μπορούν:
- Να καταλάβουν ποιοι μαθητές αποδίδουν σε συγκεκριμένους τομείς
- Να διαπιστώσουν ποια τμήματα της ύλης είναι πιο απαιτητικά για τους μαθητές
- Να κρίνουν ποιοι μαθητές αποδίδουν καλύτερα σε συγκεκριμένες αξιολογήσεις
- Να χρησιμοποιήσουν στοιχεία για να καθορίσουν εάν η ανεπαρκής απόδοση οφείλεται σε απροσεξία ή σύγχυση.
Έπειτα από πολλά χρόνια διδασκαλίας του ίδιου μαθήματος, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συγκρίνουν τα δεδομένα από έτος σε έτος. Έτσι, μπορούν να προσαρμόσουν με ακρίβεια το πρόγραμμα σπουδών. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι αφιερώνεται περισσότερος χρόνος στην παράδοση και τη διδασκαλία παρά στην ενημέρωση του βιβλίου βαθμολογίας.
Αυξημένη Ευελιξία
Τα αναλυτικά στοιχεία θα επιτρέψουν στους εκπαιδευτικούς να κατανέμουν πιο αποτελεσματικά το διαθέσιμο χρόνο. Ως εκ τούτου, θα έχουν τη δυνατότητα να εστιάσουν σε πτυχές της διδασκαλίας που τους γοητεύουν περισσότερο. Ας δούμε ένα case study: Ο Γιάννης έχει ταλέντο στην οργάνωση πειραμάτων σε συνδυασμό με άλλες δραστηριότητες μέσα στην τάξη οι οποίες προάγουν την ομαδική εργασία και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών.
Στη συνέχεια, αυτός μπορεί να χρησιμοποιήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλα εργαλεία ώστε να δημοσιεύσει τα αποτελέσματα σε άλλους εκπαιδευτικούς. Αυτοί που διαθέτουν ταλέντο και ευφράδεια λόγου μπορούν να ηχογραφήσουν τις παραδόσεις των μαθημάτων τους και να τις παρουσιάσουν σε ευρύτερο κοινό.
Διαχείριση μαθητών κατά περίπτωση
Στη σημερινή εποχή, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σχολεία και οι διευθυντές είναι η αυξανόμενη ποικιλομορφία εντός του μαθητικού πληθυσμού. Όσο μεγαλύτερη διαφορετικότητα παρατηρείται, τόσο μεγαλύτερη είναι και η ποικιλία των αναγκών που πρέπει να συνυπολογίσουμε.
Υπάρχουν πολλά και διάφορα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και το μεγαλύτερο όλων είναι η διαφορετικότητα. Πολλοί μαθητές πασχίζουν να τα καταφέρουν διότι η γλώσσα που διδάσκονται στο σχολείο δεν είναι η μητρική τους. Άλλοι δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν ή έχουν θέματα οργάνωσης και ούτω καθεξής.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι η διαχείριση της τάξης είναι χρονοβόρα διαδικασία. Πρέπει να κρατούν απασχολημένους τους πιο προχωρημένους μαθητές ενώ παράλληλα να βοηθούν τους πιο αδύναμους ώστε να μην μείνουν πολύ πίσω. Κάποιοι μαθητές θα βαρεθούν ενώ κάποιοι άλλοι θα μπερδευτούν.
Οι σύνθετοι πίνακες εργαλείων με αναλυτικά στοιχεία δίνουν περισσότερη ελευθερία, τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές προχωρούν στο μάθημα με το δικό τους ρυθμό και οι δάσκαλοι διατηρούν τον έλεγχο της τάξης ενώ παράλληλα αποκτούν επίγνωση της μαθησιακής διαδικασίας. Τα αναλυτικά στοιχεία βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν τα σημεία που δυσκολεύουν τους μαθητές και στη συνέχεια να τους προσανατολίσουν σε υλικό που θα βελτιώσει την κατανόηση τους.
Πιο ενεργή συμμετοχή στην τάξη
Η συμμετοχή είναι η κινητήριος δύναμη της ακαδημαϊκής επιτυχίας ενώ η έλλειψη συμμετοχής είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα εντός της σχολικής αίθουσας. Στις ΗΠΑ, μόνο το 56% των μαθητών που ξεκινούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση παίρνουν πτυχίο μέσα σε 6 έτη.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αναλυτικά στοιχεία για να προσαρμόσουν με ακρίβεια το πρόγραμμα σπουδών. Αυτοί μπορούν να αντιληφθούν τα σημεία που το υλικό που διδάσκουν στους μαθητές δεν γίνεται κατανοητό. Ο μεγάλος όγκος δεδομένων επιτρέπει ανάλυση του περιεχομένου με αποτέλεσμα οι μαθητές να έχουν στη διάθεσή τους βιβλία τα οποία ενημερώνονται και βελτιώνονται διαρκώς.
Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη