Η εκπαίδευση όπως το Hollywood

Online Teaching
Φώτο:

Οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί στην Αμερική σήμερα – άνθρωποι όπως οι καθηγητές των IVY league κολλεγίων έχουν απολαβές της τάξεως των $150.000 ετησίως. Οι περισσότεροι δάσκαλοι αμείβονται με αρκετά λιγότερα.

Υπάρχουν μερικοί κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν το πόσο πληρώνονται οι άνθρωποι κάνοντας μια συγκεκριμένη δουλειά, σε μια συγκεκριμένη βιομηχανία και σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ των δύο αυτών βιομηχανιών, στο μέτρο που επηρεάζουν την αποζημίωση;

Ανάγκη του προϊόντος: Η εκπαίδευση είναι απείρως πιο σημαντική – διακυβεύεται η ευημερία και η ευτυχία των παιδιών μας, καθώς και το ανταγωνιστικό μέλλον της χώρας.

Η έλλειψη ταλέντου: Το ταλέντο της υποκριτικής είναι πολύ πιο σπάνιο από το ταλέντο της εκπαίδευσης. Υπάρχει μόνο ένας LeBron και υπάρχουν μόνο μερικές χιλιάδες επαγγελματίες αθλητές στον κόσμο, έναντι εκατομμυρίων δασκάλων.

Διαφάνεια της αποτελεσματικότητας του προϊόντος: Η ψυχαγωγία έχει πολύ σαφέστερη αιτιώδη συνάφεια μεταξύ του ταλέντου και του αποτελέσματος. Οι ταινίες του Leonardo Di Caprio κάνουν πάταγο στο box office και μια ομάδα με τον LeBron James κερδίζει πολλά περισσότερα παιχνίδια (και πουλάει πολλά περισσότερα εμπορεύματα και εισιτήρια) από μια ομάδα χωρίς αυτόν.

Έτσι, ενώ η εκπαίδευση είναι απείρως πιο σημαντική η ψυχαγωγία έχει απείρως ευκολότερη τη διανομή. Έχει επίσης μια πιο διάφανη αιτιώδη συνάφεια μεταξύ της ποιότητας της εργασίας και της αποτελεσματικότητας του προϊόντος.

Σήμερα, τόσο η ψυχαγωγία όσο και η εκπαίδευση αναδιαμορφώνονται ταχέως από την τεχνολογία των πληροφοριών.

Τι αποτέλεσμα θα έχει το Διαδίκτυο στις 3 παραπάνω μεταβλητές; Και για τη ψυχαγωγία και την εκπαίδευση, η αναγκαιότητα του προϊόντος δεν θα αλλάξει, ούτε και η έλλειψη εργασίας. Και στις 2 βιομηχανίες -όπως συμβαίνει με κάθε βιομηχανία πλούσια σε περιεχόμενο που διαταράσσεται από το Διαδίκτυο- η διαφάνεια και η δυνατότητα διανομής θα αυξηθούν.

Αστέρια καθηγητές και μισθοί

Οι επιπτώσεις των εκπαιδευτικών στα μαθησιακά αποτελέσματα θα είναι δύσκολο να μετρηθούν. Φανταστείτε ένα μεγάλο σχολείο όπου 2 καθηγητές διδάσκουν το ίδιο μάθημα σε διαφορετικές (τυχαιοποιημένες) ομάδες μαθητών κάθε χρόνο.

Αν ο πρώτος δάσκαλος διδάσκει με συνέπεια περισσότερες ιδέες από τον άλλο, είναι καλύτερος δάσκαλος; Τι γίνεται αν ο άλλος δάσκαλος υπερέχει σε ένα εννοιολογικό υπόβαθρο που είναι πιο οικείο στους μαθητές; Είναι μετρήσιμο το τι κάνουν τα εγχειρίδια. Αλλά οι εκπαιδευτικοί κάνουν πολύ περισσότερα από τα εγχειρίδια και τα περισσότερα από όσα κάνουν οι εκπαιδευτικοί δεν είναι μετρήσιμα.

Αυτός είναι ο λόγος που συχνά λέω ότι η προσπάθεια μέτρησης αλγοριθμικώς της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού είναι δυνητικά πολύ παραπλανητική

Μετά από την εμφάνιση του Διαδικτύου, η αξία ενός καλού δασκάλου έγινε γνωστή σε πάνω από δεκάδες, ίσως εκατοντάδες ανθρώπους ταυτόχρονα. Αντίθετα, η μέθοδος του Khan Academy, χρησιμοποιώντας αρχειοθετημένα βίντεο, είναι σχεδόν απείρως κλιμακωτή.

Τα MOOC, που επιτρέπουν σε καθηγητές όπως ο Michael Sandel και ο David Evans να τους δουν εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, είναι λιγότερο κλιμακωτά από τον Khan, αλλά εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά κλιμακωτές σε σχέση με τα παραδοσιακά μαθήματα μέσα στην τάξη. Και οι MOOC είναι μόνο η αρχή. Μέχρι σήμερα, προσφέρουν μόνο μέρος αυτού που αποτελεί μάθημα: διαλέξεις.

Θα προσθέσουν περιεχόμενο μαθήματος και υποστηρικτικές υπηρεσίες – οι οποίες απουσιάζουν. Τα σημερινά σε απευθείας μετάδοση μαθήματα είναι συναρπαστικά κυρίως για αυτό που αντιπροσωπεύουν: ένα μέλλον όπου οι σπουδαίοι δάσκαλοι από οπουδήποτε στον κόσμο μπορούν να προσεγγίσουν αποτελεσματικά τους μαθητές όπου και αν βρίσκονται.

Αλλά πώς ορίζουμε έναν “σπουδαίο δάσκαλο”; Αυτή ήταν μια παρατεταμένη πηγή διαμάχης μεταξύ δασκάλων, μερικοί από τους οποίους θεωρούν ότι η διδασκαλία είναι εγγενώς μια τέχνη που δεν μπορεί να μετρηθεί και οι διοικήσεις, μερικές από τις οποίες θεωρούν ότι η διδασκαλία είναι μια επιστήμη που μπορεί να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί.

Με τα online μαθήματα έρχεται ένα νέο κριτήριο: δημοτικότητα. Η ενεργητική ικανότητα είναι μόνο ένα μέρος της ύπαρξης ενός κινηματογραφικού αστέρος: το χάρισμα, η τύχη και η επιλογή του έργου. Ομοίως, η ικανότητα διδασκαλίας θα είναι μόνο ένα μέρος της ύπαρξης ενός καθηγητή σούπερ σταρ σε ζωντανό μάθημα.

Η εκδήλωση, η σαφήνεια, η μαζική έκκληση, οι τιμές παραγωγής κ.λπ. θα έχουν επίσης σημασία. Κάποιοι θα αποκηρύξουν αυτό ως “Hollywoodization” της διδασκαλίας και θα έχουν δίκιο. Αλλά 2 πολύ καλά πράγματα θα προκύψουν επίσης.

Πρώτον, η διαδικτυακή διανομή εκπαιδευτικών αστέρων θα αυξήσει δραματικά την πρόσβαση στην εκπαίδευση. Δεύτερον, οι μέσοι μισθοί των εκπαιδευτικών θα αυξηθούν. Η προϊστορία δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση: αμέτρητες φορές, σε διάφορους κλάδους, μια διαφανής σχέση μεταξύ του ταλέντου και εσόδων έχει αυξήσει δραματικά τη διαπραγματευτική δύναμη του ταλέντου ενώ ταυτόχρονα αποδυναμώνει τη διοίκηση. Πάρτε για παράδειγμα την ψυχαγωγία.

Οι ηθοποιοί δεν αμειβόντουσαν πάντοτε με αστρονομικά ποσά. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’20 έως τη δεκαετία του 1940 (“η Χρυσή Εποχή”), τα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο είχαν όλη τη δύναμη. Λιγότερα από 10 στούντιο κατάφεραν να ελέγχουν τα πάντα, από την παραγωγή έως τη διανομή σε θέατρα και ταλέντο στο προσωπικό.

Οι άνθρωποι πήγαν στην κινηματογραφική αίθουσα για να δουν μια ταινία “Paramount” ή μια ταινία “Warner-Bros”. Οι ηθοποιοί είχαν αποκλειστικές συμβάσεις με στούντιο. Μόνο το 1948, όταν το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ αποφάνθηκε ότι τα στούντιο παραβίασαν αντιμονοπωλιακούς νόμους, οι ηθοποιοί απέκτησαν διαπραγματευτική δύναμη.

Σε αυτό το σημείο, η ισορροπία της εξουσίας μετατοπίστηκε από τα στούντιο στο ταλέντο, που τώρα ήταν σε θέση να δουν τι άξιζαν στην ελεύθερη αγορά. Όπως αποδείχθηκε, ήταν αρκετά.

Το Διαδίκτυο θα επιφέρει μια παρόμοια αλλαγή στην εκπαίδευση. Η αυξημένη διαφάνεια θα βελτιώσει το εκπαιδευτικό υλικό. Και ενώ δεν θα είναι τόσο δραματικό όσο στο Χόλιγουντ, θα υπάρξει αυξημένη προσοχή στους δάσκαλους

Δε θα επιλέξει κάθε δάσκαλος να διδάξει ηλεκτρονικά. Όμως, κάθε καλός εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να δείξει το ταλέντο του σε μεγαλύτερα από ποτέ ακροατήρια. Δε θα λάβει ο κάθε δάσκαλος καλύτερη αμοιβή. Μερικοί δάσκαλοι θα γίνουν σούπερ σταρ και θα κάνουν εκατομμύρια δολάρια. Στην Νότια Κορέα ο head tutor της Megastudy αμοίβεται με $4.000.000 το χρόνο! Στη Νέα Υόρκη τα ιδιαίτερα μαθήματα κοστίζουν $600 την ώρα! Άλλοι θα διδάσκουν online και θα αυξήσουν αισθητά την αμοιβή τους στο σπίτι.

Σταδιακά η ηλεκτρονική εκπαίδευση αναπόφευκτα θα κάνει ό, τι οι πολιτικοί έχουν υποσχεθεί από καιρό και απέτυχαν: αύξηση του μέσου μισθού των εκπαιδευτικών και σεβασμό του επαγγέλματος.

Από το Ζοζέ Φερέιρα, Ιδρυτή του Knewton

Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη

Share

Άρθρα που θα σας ενδιέφεραν

Τwo kids sitting in a dark room and looking with interest to internet on digital pad
Τεχνολογία

Τα social media βλάπτουν την υγεία των νέων

Η πολύωρη χρήση των κοινωνικών δικτύων και οι βλαπτικες επιδράσεις τους στην ψυχοσωματικη υγεία των νέων αλλά και στις κοινωνικές τους δεξιότητες.

Τι μάθαμε από την τηλεκπαίδευση
Τεχνολογία

Τι μάθαμε από την τηλεκπαίδευση

Η αποτίμηση της τηλεκπαιδευσης ως προς την αποτελεσματικότητα της μάθησης και τον αντίκτυπο που είχε στη συνολική εικόνα των μαθητών.